door Peter Sierksma, 16 januari 2019

Aan het eind van ieder jaar verzorgen de explicateurs van het Utrechtse Louis Hartlooper Complex een lijstje van de tien beste films. (Zie www.explicateur.nl)

Als winnaar van 2018 kwam Den Skyldige, het debuut van de Deense filmmaker Gustav Möller, uit de bus. De camera volgt politieman Asger Holm, die als gevolg van een schorsing tijdelijk op de alarmcentrale in Kopenhagen is geplaatst. Na een telefoontje van een in nood verkerende vrouw zet Holm een klopjacht op touw met dramatische afloop. Ideaal scenario voor een klassieke thriller zou je denken, maar de sensatie zit hem bij Möller niet in wilde achtervolgingen of schietpartijen maar puur in de nauwgezet geregistreerde emoties van de constant bellende en machteloos afwachtende Holm. Hoewel ik er voor Liter niet over schreef, staat Den Skyldige in mijn (voor de gelegenheid licht aangepaste) jaarlijstje op de zesde plaats.

Evenmin schreef ik - helaas - over het prachtige aan het vlak voor de kerstdagen in première gegane Mexicaanse epos Roma van Alfonso Cuarón. Wel gelukkig over de nummer twee en drie van de Hartlooperlijst: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri van Martin McDonagh en Girl van Lukas Dhont. Met knetterende dialogen en keiharde scènes vol bijtende humor laat de maker in Three Billboards zien hoe een verbitterde vrouw (Mildred Hayes - briljant gespeeld door Frances McDormand) in haar eentje de strijd aanbindt tegen de mores, de klassenjustitie en het racisme in haar dorp. Door drie grote reclameborden langs de weg vlakbij haar huis te huren en te vullen met een drietal niet mis te verstane slogans laat zij iedereen weten hoe zij denkt over de onopgeloste zaak van haar vermoorde en verkrachte dochter Angela. Ja, wat een film. Alleen al de manier waarop Mildred het woordje ‘culpable’, ofwel ‘schuldig’, uitspreekt verdient de hoofdprijs!

Ook de films in de rest van mijn persoonlijke top 10 heb ik het afgelopen jaar met veel genoegen voor Liter mogen bespreken, met Leave No Trace als sluitstuk van een bijzonder experiment vol woorden en beelden;  soms twinkelende sporen nalatend op het netvlies en soms zelfs in de ziel.

Mijn top 10

1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)
  2. Utøya, 22 July (Erik Poppe en Andrea Berntzen)