Liter presenteert wekelijks een review van een film die draait in Nederlandse filmhuizen. Dit keer Darkest Hour (2017) - Joe Wright.

door Peter Sierksma, 2 februari 2018

‘Als’ is een woord waar de historicus niet mee uit de voeten kan. Het voegt niets toe aan de loop van de geschiedenis, die, of je het leuk vindt of niet, door feiten wordt bepaald. Voor dichters en zangers ligt dat anders. Een van de aardigste Nederlandse chansons van Herman van Veen vind ik nog altijd ‘Als het net even anders was gegaan’. Met name met het oog op het lot van etnische minderheden vraagt de zanger zich af hoe het leven er uit zou zien als Hitler de Tweede Wereldoorlog gewonnen had.

Vijf dagen

Hoe dun het lijntje kan zijn tussen oorlog en vrede, vrijheid en dictatuur, moed of dwaasheid en wijsheid of lafheid, toont Darkest Hour van Joe Wright. Gebaseerd op de in 1999 verschenen studie van John Lukacs Vijf dagen in Londen. Mei 1940, laat Wright zien hoe de Engelse regering pas met de komst van de omstreden Winston Churchill de confrontatie met Hitler en Mussolini durft aan te gaan.

Gallipoli

Om de weerzin tegen Churchill te begrijpen, moeten we terug naar de Eerste Wereldoorlog. Als minister van marine was Winston hoofdverantwoordelijk voor de grote nederlaag van de Engelsen bij Gallipoli in Turkije. Sindsdien zat het ‘nooit meer oorlog’ zo diep bij de Britse leiders (zie de conservatieve duiven Chamberlain en Lord Halifax) dat zij er vrijwel alles voor over hadden de vrede in Europa te bewaren. Pas als bijna helemaal mis gaat (in Duinkerken bijvoorbeeld, denk aan de recente film van Christopher Nolan, net als Darkest Hour genomineerd voor een Oscar) verschijnt daar opeens die ongelikte olifant in de porseleinkast die weigert te onderhandelen met een tijger op het moment ‘dat je met je hoofd in zijn muil zit.’

Darkest Hour is een film op het scherpst van de snede. En het is aan acteur Gary Oldman te danken dat je in sommige gevallen ook echt wil geloven dat een enkel iemand daadwerkelijk het verschil kan maken tussen vrijheid en onderdrukking.